Pages Menu
 

Categories Menu

Posted by on kwiecień 9, 2021 in Dieta |

Dieta wątrobowa – jak zadbać o trawienie?

Wątroba to niezwykły organ w ludzkim ciele: odpowiada za wiele niezbędnych do życia procesów, reguluje funkcjonowanie innych części organizmu, a także wykazuje niezwykłe zdolności regenerujące. Mimo to dbanie o nią jest wyjątkowo ważne do zachowania dobrego zdrowia i długiego życia. To dlatego warto spożywać pokarmy leczące i poprawiające zdrowie wątroby. Przedstawiamy 5 z nich, które na zawsze powinny zagościć w każdym jadłospisie!

1. Zioła wspomagające wątrobę

Wiele ziół doskonale wpływa na funkcjonowanie całego układu pokarmowego, w tym wątroby. W codziennej profilaktyce chorób wątroby sprawdzi się ostropest plamisty, pokrzywa, dziurawiec i jaskółcze ziele. Pracę wątroby świetnie reguluje również siemię lniane, którego zmielone ziarna można dodawać do jogurtów, a nawet sosów, gulaszy i zup.

2. Cytrusy

Za zdrowotne właściwości cytrusów odpowiedzialna jest kryptoksantyna czyli występujący w nich barwnik, który doskonale wspiera pracę układu pokarmowego. Dodatkowo cytrusy zawierają dużą ilość antyoksydantów, które są niezbędne w procesie oczyszczania organizmów. Duża ilość błonnika zawarta w pomarańczach, mandarynkach i cytrynach sprawia, że owoce te doskonale regulują trawienie.

3. Przyprawy

Do niedawna sądzono, że ostre przyprawy nie wpływają dobrze na układ pokarmowy. W rzeczywistości jednak niektóre z nich wykazują wspaniałe właściwości regenerujące i oczyszczające. Na wątrobę świetnie wpływa czosnek, kurkuma oraz kolendra.

4. Buraki

Buraki od wieków znane są z powodu swoich wspaniałych właściwości. Sok z kiszonych buraków polecany jest osobom, które cierpią na zaparcia i problemy z układem pokarmowym. Same buraczki to doskonały dodatek do obiadów. Wspomagają one pracę wątroby i jelit, a także delikatnie oczyszczają i zawierają dużą ilość antyoksydantów.

5. Zielone warzywa

Zielone warzywa liściaste zawierają dużą ilość błonnika, a także łatwo przyswajalnych witamin i minerałów. Zawarty w nich chlorofil – odpowiadający zresztą za zieloną barwę liści – wspiera funkcjonowanie wątroby oraz oczyszcza organizm. Warto regularnie spożywać różne gatunki sałat, szpinak, jarmuż i natki (np. natkę selera, pietruszki).