Dieta cholesterolowa

W obecnych czasach wiele osób ma problemy zdrowotne wynikające z wysokiego poziomu cholesterolu we krwi. Jedynym lekarstwem na to są zmiany w diecie. Dowiedz się co jeść, aby zmniejszyć poziom cholesterolu.
Głównymi źródłami cholesterolu są nasze ciało oraz jedzenie przez nas spożywane. Wszyscy, łącznie ze zwierzętami, produkujemy cholesterol dlatego mięso będące częścią naszej diety naturalnie zawiera cholesterol. Cholesterol produkowany przez ciało powstaje w wątrobie i jego ilość jest wystarczająca do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Badania pokazują, że 75% cholesterolu to własna produkcja natomiast 25% pochodzi z jedzenia. To właśnie te 25% może być dla nas szkodliwe i powoduje nadmiar cholesterolu we krwi.

dieta cholesterolowa

Sam cholesterol pochodzenie pokarmowego nie jest problemem, staje się nim w połączeniu z nasyconymi tłuszczami. Spożywanie pokarmów wysokotłuszczowych o dużej zawartości cholesterolu powoduje jego zwiększeniu w krwi. Jego nadmiar odkłada się w żyłach, przez co zmniejsza przepływ krwi a z czasem może prowadzić do zatorów. Dlatego tak ważne ograniczenie jego spożycia poprzez zmiany w tym co codziennie jemy, najprościej rzecz ujmując powinniśmy jeść mniej tłustego mięsa a dużo więcej warzyw.

Dieta cholesterolowa

Co powinno być częścią diety? Oto lista produktów, które niewątpliwe powinny się w niej znaleźć.

Owoce i warzywa

To oczywiście najzdrowsze pokarmy, ze względu na niską zawartość tłuszczy oraz niskokaloryczność. Poza tym to najlepsze źródło błonnika, który okazuje się kluczem w walce z cholesterolem. Błonnik nie jest trawiony przez nasz organizm, ale potrafi skleić się z tłustymi substancjami, dzięki czemu są one wydalane a nie trafiają do obiegu krwi. Regularne spożywanie świeżych warzyw i owoców może znacząco zmniejszyć szanse wystąpienia chorób serca, czy wysokiego ciśnienia krwi.

Chude mięso

Staraj się raczej unikać czerwonego mięsa jak np: wieprzowina. Zamiast tego wybieraj chude mięso z drobiu: kurczak, czy indyk albo ryby. Są to mięsa ubogie w tłuszcz i cholesterol a bogate w białka, witaminy i minerały potrzebne do odpowiedniego metabolizmu. Jeśli już nie możesz obyć się bez czerwonego mięsa to postaraj się chociaż usunąć wszelkie ślady tłuszczu.

Ziarna, nasiona i orzechy

Unikaj produktów z białej mąki, szukaj pełnoziarnistych odpowiedników. Zamiast białego chleba spróbuj chleba z pełnego ziarna, podobnie zrób z makaronem. Otóż węglowodany proste występujące w dużej ilości w białej mące mogą negatywnie wpływać na poziom cholesterolu we krwi. Poza tym ziarna są bogate w błonnik, który wpływa pozytywnie na usuwanie zbędnego tłuszczu podczas trawienia. Podobnie sprawa wygląda w przypadku orzechów i nasion, warto jest więc je włączyć do naszej diety i spożywać je w formie przekąski między głównymi daniami.

Produkty mleczne

Jeśli chodzi o produkty mleczne to staraj się kupować te z najniższą z możliwych zawartością tłuszczu. Zamiast 18% śmietany spróbuj jogurtu naturalnego itp.

Oleje i tłuszcze

Tłuszcze nasycone powinny być całkowicie unikane. Przykładem jest masło. Jeśli chodzi o margaryny to warto używać tych zawierających sterole roślinne bądź kwasy omega, które pomagają w rozbijaniu złego cholesterolu we krwi. Z olejów najlepsza jest oliwa z oliwek.

Przykładowy jadłospis:

Śniadanie: pół szklanki owsianki wraz ze szklanką niskotłuszczowego mleka, 1 łyżka brązowego cukru, 1 banan.
Przekąska: 1 morela wraz z jogurtem naturalnym.
Obiad: 70g ugotowanej lub grilowanej piersi z kurczaka, 200g ugotowanego brązowego ryżu, 200g brokułów z 1 łyżką oliwy z oliwek. Surówka z sałaty, kilku pomidorów, połową ogórka polanych oliwą z oliwek.
Przekąska: jogurt naturalny z rodzynkami.
Kolacja: Kanapka zrobiona z 2 kromek chleba pełnoziarnistego, z 2 plasterkami z piersi indyka, 1 łyżki majonezu, sałatą, pomidorem.

To były jedynie przykłady pokarmów jakie powinny się znaleźć w diecie cholesterolowej. Widać więc, że nie trzeba wiele, aby problem cholesterolu we krwi przestał dla nas istnieć. Wystarczy pare zmian w tym co codziennie jemy.