Dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna jest jedną z diet niskowęglowodanowych a więc polega na minimalizowaniu spożycia węglowodanów, przy zachowaniu odpowiedniej dawki protein i tłuszczy. Ogranicza więc węglowodany, czyli pokarmy jak makaron, chleb, ziemniaki, ryż, cukier, słodycze itd, przez co automatycznie zmniejsza spożycie kalorii. Taka dieta bogata w tłuszcze a uboga w węglowodany prowadzi do procesu ketozy, co skutkuje spalaniem zapasów tłuszczu zgromadzonych w organizmie. W medycynie dieta ta stosowana jest jako środek zapobiegawczy padaczce. Jednak ma ona także właściwości odchudzające i można ją stosować, aby zrzucić parę kilo.
O diecie ketogenicznej

Dieta ketogeniczna pierwszy raz pojawiła się jakieś 80 lat temu. Głównym celem było ograniczenie poziomu cukru we krwi, a więc głównego źródło energii. W takim stanie ciało zaczyna zużywać zapasy tłuszczu, aby zaspokoić potrzeby energetyczne organizmu.

dieta ketogeniczna

Określenie ketogeniczna dieta pojawiło się ze względu na proces ketozy. Brak węglowodanów sprawia, że wątroba przetwarza tłuszcze na kwasy tłuszczowe. Podczas tego procesu uwalniane są ketony, które służą ciału jako źródło energii. Ten proces to właśnie ketoza. Identyczne zachowanie organizmu można zaobserwować, kiedy organizm walczy z głodem.

Plan diety

Stosowanie diety wymaga dokładnego zrozumienia programu diety. Gwałtowne przejście na dietę ketonową z normalnej diety bogatej w węglowodany może skutkować problemami zdrowotnymi, zwłaszcza na początku. Dlatego przed sięgnięciem po tą dietę należy to skonsultować z lekarzem.

Planowanie posiłków nie różni się znacząco od innych diet niskowęglowodanowych. Jadłospis zawiera więc bardzo mało węglowodanów natomiast skupia się na tłuszczach i białku. Jedzenie pokarmów bogatych w tłuszcze jest konieczne, aby utrzymać proces ketozy. Przykładowe pokarmy to mięso jak drób, wołowina, wieprzowina oraz ryby, warzywa, sery. Pokarmy, których należy unikać to warzywa ze skrobią, owoce z dużą ilością cukru, makaron, chleb i biały ryż.

Przykładowy jadłospis

Śniadanie: bekon, szynka, jajka
Obiad/Kolacja: sałatka z tuńczyka, hamburger, krewetki, kawałek kurczaka, chilli, grillowany stek
Przekąski: zupa z grochu, sałatka colesław, pekan, sałatka z kurczaka i żółtego sera
Deser: Sernik, ciastka z masłem orzechowym

Jadłospis diety jest dość elastyczny, ale zakłada stosunek 4:1 tłuszczy do protein i węglowodanów. Osoby, dla których tak silne ograniczeni węglowodanów jest niemożliwe do zastosowania mogą stosować tak zwaną cykliczną dietę ketogeniczną, w której ograniczenie węglowodanów trwa 5-6 dni po czym następuje cykl, w którym węglowodany są dozwolone.

Stosowanie diety ketogenicznej nie jest proste jak mogłoby się to wydawać. Wymaga to poświęcenia sporo czasu na planowanie posiłków. Należy mieć świadomość, że nawet nieznaczne przekraczanie dozwolonych dawek węglowodanów może wytrącić organizm z ketozy. Dieta jeśli jest stosowana poprawnie i najlepiej z pomocą lekarza, dietetyka może przynieść pożądane efekty.