Dieta zone (strefowa)

Dieta zone o prosta metoda na odchudzanie, przy zachowaniu zróżnicowanego jedzenia, które szybko nam się nie znudzi.
Dieta zone to program stworzony przez Barryego Sears'a, biochemika z zawodu. Według niego nasze ciało potrzebuje odpowiedniego balansu pomiędzy spożywanymi wartościami odżywczymi. Ten bilans to 40% węglowodanów, 30% białek i 30% tłuszczy.

dieta zone

Dieta strefowa zakłada również częste posiłki, ale mniejsze. Zamiast 3 głównych posiłków zaleca 5-6 mniejszych. Ważną rzeczą jest to, że dieta nie ogranicza wcale spożycia jakiegoś konkretnego jedzenia. Postępując zgodnie z dietą nie będziesz musieć rezygnować w całości z ulubionego jedzenia. W trakcie diety należy jednak pamiętać o umiarkowanej ilości spożywanych produktów.

Dieta zaleca spożycie szerokiej formy pokarmów, aby zawierały one węglowodany, białka i tłuszcze. Ponieważ węglowodany proste powodują podnoszenie poziomu cukru, który kończy się z reguły odkładaniem zapasów tłuszczu w organizmie, twórca zaleca spożycie węglowodanów złożonych jak pełne ziarna, produkty na pełnym ziarnie, warzywa i owoce. Węglowodany złożone wolniej są trawione i cukier jest wolniej z nich uwalniany, dzięki czemu nie ma nagłych skoków cukru we krwi. Poza węglowodanami spożycie białka na poziomie 30% powoduje, że poziom insuliny jest kontrolowany a produkowany jest glikogen, dzięki czemu spalany jest tłuszcz a co za tym idzie chudniemy.

Dzienna ilość kalorii dozwolona w diecie zone to 1700 kalorii. Nie należy jednak spożywać więcej niż 500 kalorii podczas jednego posiłku oraz więcej niż 100 kalorii podczas przekąski. Dieta zone nie tylko pozwoli ci schudnąć, ale także zmieni twoje życie. Ludzie ją stosujący twierdzili, że czuli się bardziej zrelaksowani, energetycznie i byli bardziej skupieni w pracy.

W diecie zone ważne jest oczywiście planowanie posiłków, ze względu na dozwoloną ilość kalorii oraz na podział 40/30/30 między węglowodanami, białkiem a tłuszczami.

Węglowodany powinny być głównie z grupy węglowodanów złożonych o których możesz więcej poczytać tutaj: węglowodany złożone.

Białka powinny pochodzić z jajek, ryb, drobiu itd. Więcej o pokarmach białkowych przeczytasz tutaj: pokarmy białkowe.

Natomiast tłuszcze powinny być nienasycone, raczej nie należy spożywać tłuszczy nasyconych oraz trans. Gdzie je znaleźć? Dowiedz się więcej tutaj: tłuszcze nienasycone, nasycone i trans.

Oto przykładowy przepis

Omlet z warzyw

Składniki:
- jajko
- 6 białek z jaj
- 11 łyżeczek cukru
- 2 cebule
- 1 marchewka
- sól, pieprz
- 1 łyżeczka oliwy
- szczypta oregano

Sposób przygotowania

Potnij na drobno marchew i cebulę. Rozgrzej patelnię z oliwą, dodaj warzywa, sól i pieprz i duś je na wolnym ogniu. Następnie pozwól im ostygnąć. W między czasie zbij całe jajo a następnie wymieszaj je z warzywami. W innej misce wymieszaj białka z cukrem. Podgrzej znowu patelnię z oliwą i wlej białka z jaj. Na górę dodaj warzywa zmieszane z pełnym jajkiem i pozwól omletowi uzyskaj prawidłową formę. Można go jeść z chlebem pełnoziarnistym.

Podsumowanie

Pamiętaj, że twój plan diety powinien zależeć od twojego wieku, płci oraz kondycji zdrowotnej. Także najlepiej przed rozpoczęciem jakiejkolwiek diety sprawdzić to z lekarzem lub dietetykiem.

Dieta zone nie jest łatwa w stosowaniu, wymaga od nas liczenia kalorii i dokładnego sprawdzania tego co jemy. Jest to jednak bezpieczna metoda odchudzania i świetny sposób na prowadzenie zdrowego życia.