Witamina B

Witaminy są niezbędne dla naszego organizmu. Mimo, że spożywamy je w małych ilościach to pełnią one wiele istotnych funkcji. Klasyfikujemy je na 6 typów: witamina A, B, C, D, E i K. Witamina B to kompleksowa witamina, którą dzielimy dodatkową na podtypy jak B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), B6, B9 (kwas foliowy) i witamina B12 (kobalamina). Są one odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie kilku organów.
Witamina B należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Jedną z kluczowych funkcji witaminy B jest jej udział w procesie metabolizmu. Witamina B bierze udział w przetwarzaniu węglowodanów w glukozę i dalej w energię potrzebną organizmu. Wspomaganie procesu wytwarzania energii to najważniejsza funkcja witaminy B. Osoba z niedoborem witaminy B będzie miała ciągłe uczucie słabości, ze względu na niedobór energii. Spójrzmy jednak na wszystkie właściwości witaminy B.

witamina B

Właściwości witaminy B

- bierze udział w przetwarzaniu węglowodanów w glukozę i energię
- jest kluczowa dla poprawnego trawienia, pomaga w metabolizmie białek, tłuszczy i węglowodanów
- odgrywa ważną rolę w poprawnym funkcjonowaniu nadnercza oraz pomaga w produkcji niektórych hormonów
- odgrywa ważną rolę w reprodukcji komórek, dlatego jest ważna dla wyglądu włosów, paznokci
- poprawia humor, pamięć, koncentrację
- niedobór witaminy B może doprowadzić do wysypki na skórze, łamliwych kości. Może także powodować uczucie niepokoju, nerwowości, czy nawet depresję.
- jej brak może także wpływać na zmęczenie, wyczerpanie, mrowienie, bóle mięśni, itp.

Witaminę B można znaleźć w wielu pokarmach, które powinny znajdować się w naszej codziennej diecie. Do takich należą mięso jak kurczak, wątróbka, wołowina, indyk, ryby oraz mleko, ser, jogurty, produkty pełnoziarniste, ziarna, ziemniaki, banany, orzechy, papryka itd. Te pokarmy powinny być częścią twojej diety, aby w pełni korzystać z pozytywnych właściwości witaminy B. Jednak zanim sięgniesz po jakikolwiek suplement z witaminami warto by skonsultować to z doktorem. Nadmiar witaminy B może być szkodliwy dla naszego organizmu.