Węglowodany złożone

Węglowodany złożone to nic innego jak łańcuch trzech lub więcej pojedynczych molekuł cukru połączonych ze sobą. Długie łańcuchy molekuł cukru zwane skrobią służą jako nośnik energii w roślinach. Kiedy je spożywamy nasze ciało rozbija je na pojedyncze jednostki cukru, aby zaspokoić własne potrzeby energetyczne.
Węglowodany złożone, czyli łańcuchy cukrów zwane są również polisacharydami. Polisacharydy to po prostu kombinacje pojedynczych jednostek cukru jak laktoza, sacharoza i maltoza. Główną i podstawową zaletą węglowodanów złożonych jest to, że wymagają one długiego procesu trawienia, ponieważ enzymy potrzebują dużo czasu aby rozbić łańcuchy cukrów na pojedyncze jednostki.

węglowodany złożone

Skrobia jest formą węglowodanu złożonego, który możemy znaleźć w roślinach, celuloza i błonnik to węglowodany złożone, których nasze ciało nie trawi. Innym węglowodanem złożonym jest glikogen, który można znaleźć u zwierząt i ludzi.

Duże ilośći węglowodanów złożonych można znaleźć w pełnych ziarnach, nasionach. Dlatego warto spożywać np: pieczywo pełnoziarniste, z pełnej mąki, czy też makaron pełnoziarnisty. Innym świetnym źródłem są warzywa strączkowe i bogate w skrobię oraz niektóre z owoców, zwłaszcza te zawierające duże ilości błonnika.

Produkty bogate w węglowodany złożone

1. Pokarmy pełnoziarniste

Pełne ziarna są bogate w błonnik, mają umiarkowany poziom białka, mało tłuszczu i są świetnym źródłem węglowodanów złożonych.

Przykłady to:
- proso
- owies
- kiełki pszenicy, jęczmienia
- brązowy ryż
- kasza gryczana
- otręby owsa, mąki kukurydzianej
- amarant

Produkty wytwarzane na bazie tych pokarmów również są bogate w węglowodany złożone. Przykładami są chleb i bułki z pełnego ziarna. Do takich należy również zaliczyć makaron z pełnego ziarna, płatki śniadaniowe z pełnego ziarna.

2. Owoce

Większość owoców zawiera sporo cukrów prostych, czyli węglowodanów prostych. Do tych, które zawierają sporo węglowodanów złożonych można zaliczyć:
- morele
- pomarańcze
- śliwki
- gruszki
- grejpfruty

3. Warzywa

Większość warzyw, ze względu na zawartość skrobi zawiera węglowodany złożone. Najlepsze warzywa z punktu widzenia węglowodanów złożonych to:
- brokuły
- kalafior
- szpinak
- rzepa
- bakłażany
- ziemniaki
- bataty
- kukurydza
- marchew
- cebula
- sałata
- seler
- ogórki
- kapusta
- karczochy
- szparagi

4. Rośliny strączkowe

Najlepszymi przykładami są:
- soczewica
- fasola
- groszek
- czarna fasola
- soja

5. Inne

Z innych produktów można wyróżnić korniszony, mleko sojowe oraz produkty mleczne jak jogurt o niskiej zawartości tłuszczy.